مقالات

بالا بردن سرعت بالابر ساختمانی

بالا بردن سرعت بالابر ساختمانی ممکن است؟

بالابردن سرعت بالابر ساختمانی ممکن است؟ بالابرهای ساختمانی یکی از ابزارهای ویژه حمل مصالح سنگین در ساختمان سازی است. نحوه طراحی این وسیله به شکلی است که بوسیله سیم بکسل امکان جابه‌جایی مصالح بصورت عمودی را فراهم می‌کند. برای افزایش امنیت در زمان حمل کردن مصالح سعی شده بالابرها با سرعت‌های تقریبا آهسته حرکت کنند. اکنون سوال این است که آیا امکان بالا بردن سرعت این وسیله جهت تسریع در انجام کارها وجود دارد؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم به این پرسش پاسخ دهیم.

بالا بردن سرعت بالابر ساختمانی

برای افزایش سرعت بالابرهای ساختمانی دو روش وجود دارد.
1- عوض کردن موتور بالابرها و تهیه موتوری با میزان دور بالاتر
معمولا موتورهای بالابرها با دور هزار و چهارصد هستند. بالابرهای با این دور موتور سرعت خروجی پانزده متر در دقیقه را در بالابرها ایجاد می‌کنند. برای افزایش سرعت بالابرها از الکتروموتورهایی با دور سه هزار استفاده می‌کنند.
2- عوض کردن پولی‌های گیربکس و موتور بالابر
راه دوم برای افزایش سرعت بالابرها جابه‌جایی پولی‌های گیربکس و الکتروموتور است. استفاده کردن از پولی بالابر به روش مناسب استاندارترین روش افزایش میزان سرعت بالابرهای ساختمانی است. پولی‌ ابزای است که در سمت موتور و گیربکس استفاده می‌شود و ارتباط این دو وسیله را کامل می‌کند. منتقل شدن توان از موتور تا گیربکس بوسیله تسمه انجام می‌گیرد. برای نصب کردن تسمه هم نیاز به انواع پولی است. پولی یک دیسک شیاردار است که روی گیربکس‌ها وشفت موتورها نصب می‌شود. در این مسیر تسمه‌ها در داخل شیار پولی قرار می‌گیرند. طراحی بالابرهای ساختمانی نیازمند حداقل دوپولی است یکی سمت شیفت موتور و پولی دیگر در سمت شفت گیربکس قرار می‌گیرد.
پولی‌ها بوسیله خار برروی شفت گیربکس و موتور نصب می‌شود. سایز پولی نقش مهمی در تعیین سرعت بالابرها دارند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت نسبت قطر پولی الکتروموتور با قطر پولی گیربکس میزان سرعت دستگاه بالابر را مشخص می‌کند.

بالا بردن سرعت بالابر ساختمانی - دیجی کلنگ
بالا بردن سرعت بالابر ساختمانی - دیجی کلنگ

ظرفیت بالابر ساختمانی چقدر است؟

میزان ظرفیت بالابرهای ساختمانی متفاوت است. در مدل‌های رایج تک فاز ظرفیت بار در حدود دویست و پنجاه تا سیصد و پنجاه کیلوگرم در نظر گرفته شده است. این میزان ظرفیت در بالابرهای سه فاز ظرفیت بیشتری دارند و معمولا بین سیصد و پنجاه کیلو تا هفتصد و پنجاه کیلوگرم در نظر گرفته شده است. در رابطه با ظرفیت بالابرها به این نکته باید توجه کرد که میزان حجم و وزن بار باید به اندازه‌ای باشد که یک کارگر بتواند براحتی بارگیری یا بار را تخلیه کند.

کلام آخر

اگر شما قصد افزایش سرعت بالابرهای ساختمانی را دارید انتظار نداشته باشید که به یک‌باره سرعت این وسیله دو برابر شود بلکه سعی کنید بر طبق استاندارهای موجود این کار را انجام دهید و حتی‌الامکان میزان باری که جابه‌جا می‌کنید متناسب با میزانی باشد که برای آن دستگاه در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *