مقالات

تفاوت فلاش تانک و سیفون

تفاوت فلاش تانک و سیفون

آشنایی با تفاوت فلاش تانک و سیفون به شما کمک می کند که سیستم بهداشتی کاربردی تری را برای سرویس بهداشتی خود درنظر بگیرید. سیفون و فلاش تانک هر دو به منظور تمیز کردن سیستم لوله کشی دستشویی، مورد استفاده قرار می گیرند اما، در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. درک صحیح از وظایف و نیازهای هر کدام از این عناصر، به ما کمک می کند تا در انتخاب و استفاده بهینه از سیستم بهداشتی دستشویی، بتوانیم به نحو مطلوبی بهداشت را رعایت کنیم. در ادامه، به مقایسه و بررسی وظایف، ویژگی و تفاوت فلاش تانک و سیفون می پردازیم. با شناخت دقیق این دو عنصر، قادر خواهیم بود تا در نصب و استفاده صحیح آن ها، از بهداشت و کارایی بیشتری برخوردار شویم.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در کاربرد

فلاش تانک قسمتی از سیستم بهداشتی دستشویی است که برای تخلیه آب به دستشویی استفاده می‌شود. وظیفه اصلی آن جمع آوری و نگهداری آب است تا در صورت لزوم در داخل توالت ایرانی یا فرنگی تخلیه شود. فلاش تانک به صورت یک مخزن بزرگ طراحی شده است که از طریق یک لوله به دستشویی متصل می‌شود.
با فشار دادن دکمه یا اهرمی که روی آن قرار دارد، مقدار مناسبی از آب به سیستم فاضلاب می‍رود و فضای داخل کانال توالت را تخلیه می‌کند. فلاش تانک معمولاً در داخل دیوار یا بالای آن قرار می‌گیرد و به دلیل حجم بزرگ خود، به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت فلاش تانک و سیفون - دیجی کلنگ

تفاوت فلاش تانک با سیفون این است که سیفون قسمتی از سیستم بهداشتی دستشویی است و برای لوله کشی آب و تخلیه آن به مجرای فاضلاب استفاده می شود. سیفون در زیر دستشویی قرار دارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از نفوذ آلودگی هوا از طریق لوله های فاضلاب است. سیفون لوله ای منحنی است که همیشه مقداری آب داخل خود نگه می دارد و از این طریق جلوی ورود بوی نامطبوع به فضای دستشویی را می گیرد. همچنین، سیفون در صورت وجود فشار هوا در لوله های فاضلاب، از ورود بوی نامطبوع به دستشویی جلوگیری می کند.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در ضرورت استفاده

نصب فلاش تانک در سیستم بهداشتی دستشویی به عنوان یک گزینه اختیاری در نظر گرفته می شود. فلاش تانک برای تخلیه آب به دستشویی استفاده می شود. بنابراین، نصب این وسیله وابسته به شرایط و نیازهای خاص شما است. در صورتی که قصد صرفه جویی در مصرف آب یا کنترل بهتر مقدار آب تخلیه شده را دارید، نصب فلاش تانک می تواند مفید باشد. اما اگر سیستم بهداشتی دستشویی شما بدون فلاش تانک به خوبی عمل می کند و مصرف آب نیز مناسب است، نصب آن ضروری نیست و می توانید از سیستم موجود خود استفاده کنید.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در مصرف آب

دیگر تفاوت فلاش تانک و سیفون را می توان در حجم مصرفی آبی که استفاده می کنند مورد بررسی قرار داد. یکی از علل استفاده از سیفون و فلاش تانک صرفه جویی در مصرف آب است اما میزان آب مورد استفاده در آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.
فلاش تانک دارای مخزنی است که با مقدار معینی از آب پر می‌شود و زمانی که کانال فاضلاب سرویس بهداشتی نیاز به شستشو دارد حجم آبی که در مخزن این وسیله قرار دارد را با فشار درون توالت خالی می کند اما سیفون قسمتی از لوله کشی است که به دلیل شکل خمیده خود باعث می‌شود که همیشه مقداری آب درون آن وجود داشته باشد و بوی نامطبوع از توالت خارج نشود. در نتیجه می‌توان گفت فلاش تانک، مخزن حاوی آب ذخیره شده است اما، سیفون قطعه ای در سیستم لوله کشی است.

تفاوت فلاش تانک و سیفون - دیجی کلنگ

تفاوت فلاش تانک و سیفون در اهمیت نصب

نصب سیفون در سیستم بهداشتی دستشویی ضروری است و نقش مهمی در عملکرد صحیح آن دارد. اصلی ترین تفاوت فلاش تانک و سیفون، ضروری بودن نصب سیفون است. سیفون بخشی از سیستم سرویس بهداشتی است که درون لوله های فاضلاب قرار می گیرد و از ورود بوی نامطبوع و نفوذ گازهای بدبو جلوگیری می کند. برخلاف فلاش تانک که برای تخلیه آب به دستشویی استفاده می شود، سیفون وظیفه جلوگیری از بوی نامطبوع و نفوذ گازهای بدبو دارد. بنابراین، نصب سیفون در سیستم بهداشتی دستشویی لازم است و به عنوان یک قسمت مهم از آن در نظر گرفته می شود.

یازده تفاوت بین فلاش تانک و سیفون

فلاش تانک و سیفون تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند. برخی از مردم این دو مورد را با هم یکسان می دانند در صورتی که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند در ادامه مهمترین تفاوت فلاش تانک و سیفون را مورد بررسی قرار می دهیم:

تفاوت فلاش تانک و سیفون در وظیفه اصلی

فلاش تانک وظیفه نگهداری آب و تخلیه آن با فشار زیاد به محیط داخلی دستشویی را بر عهده دارد، در حالی که سیفون بخشی از لوله کشی فاضلاب است و در مجرای خروجی فاضلاب قرار دارد. با استفاده از فلاش تانک می‌توان فضولاتی که در کانال فاضلاب قرار دارند را با فشار آب به سیستم فاضلاب هدایت کرد و با استفاده از این روش سیفون را با آب تمیز پر کرد.
فلاش تانک دارای یک لوله کشی است که از قسمت پایین آن به لبه کاسه توالت متصل می‌شود و با استفاده از این لوله آب موجود در مخزن را درون کانال خالی می‌کند. تا زمانی که دکمه و یا اهرم مربوط به تخلیه آب مخزن فشرده و یا کشیده نشود سوراخی که در پایین این مخزن قرار دارد مسدود باقی می‌ماند و به این روش از خالی شدن آب آن جلوگیری می‌شود.
پس از اینکه با دستور کاربر آب مخزن، درون کانال تخلیه شد، دوباره درپوش مخزن به جای خود باز می‌گردد و باعث می‌شود که آب درون آن ذخیره شود و برای دفعات بعدی بتوان از آن استفاده کرد.

تفاوت فلاش تانک و سیفون موقعیت نصب

فلاش تانک در داخل دیوار یا بالای سرویس بهداشتی نصب می شود و به صورت قابل مشاهده و در دسترس است، در حالی که سیفون، زیر دستشویی قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی نیست. البته باید گفت در توالت‌های فرنگی نسبت به توالت‌های ایرانی دسترسی به سیفون راحت‌تر است زیرا سیفون در توالت‌های فرنگی دقیقاً زیر کاسه مربوط به آن قرار می‌گیرد.

تفاوت سیفون و فلاش تانک در انواع مختلف

سیفون های قدیمی همگی دارای یک نوع بودند اما امروزه انواع مختلفی از آن ها نیز در بازار وجود دارد برای مثال یکی از انواع جدید سیفون در بازار سیفون اکسپوز است اما فلاش تانک دارای انواع مختلف زیر می‌ باشد:
• فلاش تانک دارای فشاری و یا دکمه
• فلاش تانک دارای اهرم

تفاوت سیفون و فلاش تانک در جنس آن ها

فلاش تانک را می توان با جنس فلزی و یا پلاستیکی در بازار خریداری کرد اما سیفون معمولا از جنس لوله کشی درون ساختمان و پلاستیکی است.

تفاوت فلاش تانک و سیفون - دیجی کلنگ

تفاوت فلاش تانک و سیفون در حجم و ظاهر

فلاش تانک به صورت یک مخزن بزرگ طراحی شده است و اغلب در ابعاد بسیار بزرگ تری نسبت به سیفون ساخته می شود. همچنین، به دلیل قابلیت نصب این وسیله در داخل یا بیرون دیوار، می توان در طراحی دکوراتیو فضای سرویس بهداشتی نیز از آن استفاده کرد. از طرف دیگر، سیفون معمولاً دارای حجم کوچکتری است و چون در زیر دستشویی نصب می شود قابل مشاهده نخواهد بود.

تفاوت سیفون و فلاش تانک در انواع مختلف

سیفون های قدیمی همگی دارای یک نوع بودند اما امروزه انواع مختلفی از آن ها نیز در بازار وجود دارد برای مثال یکی از انواع جدید سیفون در بازار سیفون اکسپوز است اما فلاش تانک دارای انواع مختلف زیر می‌ باشد:
• فلاش تانک دارای فشاری و یا دکمه
• فلاش تانک دارای اهرم

شاید دوست داشته باشید: تفاوت فلاش تانک توکار و روکار

تفاوت سیفون و فلاش تانک در جنس آن ها

فلاش تانک را می توان با جنس فلزی و یا پلاستیکی در بازار خریداری کرد اما سیفون معمولا از جنس لوله کشی درون ساختمان و پلاستیکی است.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در امکانات

فلاش تانک می تواند همراه با امکانات متفاوتی عرضه شود برای مثال موارد زیر آپشن هایی هستند که در برخی از فلاش تانک های توکار می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید:
• مخزن شوینده
• کنترل کننده دمای آب
• برنامه شستشوی قوی، لطیف، ضربه ای و یا …
اما سیفون دارای امکانات مختلفی نیست و تنها از یک لوله خمیده شکل تشکیل شده است.

تفاوت سیفون و فلاش تانک در خرابی به وجود آمده

تفاوت فلاش تانک و سیفون را می توان از نظر خراب شدن نیز مورد بررسی قرار داد. سیفون قطعه ای است که به ندرت اتفاق می افتد که دچار خرابی شود و تا سال های سال بدون نیاز به تعمیر قابل استفاده است اما، فلاش تانک می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند نحوه استفاده، ضربه و یا حتی عدم استفاده اصولی دچار خرابی شود.

تفاوت فلاش تانک و سیفون - دیجی کلنگ

تفاوت فلاش تانک و سیفون در مسدود شدن

گاهی اوقات اتفاق می افتد که قطعه و یا وسیله ای درون کاسه دستشویی می افتد و در پی آن سیفون نیز دچار گرفتگی می شود؛ در این صورت باید برای استفاده مجدد از این سیستم، رفع گرفتگی شود و جسم گیر افتاده درون سیفون از آن خارج شود اما، از آنجایی که تنها چیزی که درون فلاش تانک انتقال پیدا می کند آب است، لوله های آن دارای گرفتگی نخواهد شد.
البته سیفون در حالتی که جسمی درون آن گیر بیفتاد دارای یک مزیت هم هست که جسم به صورت مستقیم وارد کانال فاضلاب نمی شود و می توان آن را بیرون آورد. برای مثال به کرات اتفاق افتاده است که اشیای قیمتی مانند انگشتر و زنجیر طلا درون کاسه توالت افتاده و سپس وارد سیفون شده است در این حالت می توان قبل از استفاده از فلاش تانک این اشیا را بیرون آورد.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در تعداد مورد نیاز

درون ساختمان هایی که فلاش تانک نصب می شود، تنها وجود یک مورد از آن کفایت می کند البته اگر ساختمانی دارای چند سرویس ایرانی و فرنگی باشد می توان به تعداد این سرویس ها از فلاش تانک استفاده کرد اما، سیفون در همه آب روهای ساختمان وجود دارد. درون ظرفشویی، درون حمام و توالت و هرکجا که لوله کشی فاصلاب وجود داشته باشد می توان از سیفون استفاده کرد.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در نیاز به نگهداری

از دیگر موارد تفاوت فلاش تانک و سیفون باید به این نکته توجه کنید که فلاش تانک به دلیل نصب در داخل دیوار و قابلیت دسترسی آسان به اجزای آن، نیاز به تمیزکاری و نگهداری دارد. از طرف دیگر، سیفون به دلیل عدم امکان دسترسی به آن معمولا نیاز به تمیزکاری ندارد.

تفاوت فلاش تانک و سیفون در خطر نشتی آب

در صورتی که فلاش تانک روکار دچار نشتی آب شود، احتمال آسیب به دیوارها کمتر است. اما در صورت وجود نشتی آب از سیفون، امکان آسیب به دیوار و سقف طبقه پایین وجود دارد. البته در هنگام نصب اتصالات آب و فاضلاب در دستشویی از عایق های مناسب استفاده می شود که آسیب های ناشی از نشتی به حداقل برسد.

سخن پایانی

فلاش تانک و سیفون در سیستم بهداشتی دستشویی از نظر عملکرد و وظایف مختلفی برخوردارند. فلاش تانک برای جمع آوری و نگهداری آب و تخلیه آن به دستشویی استفاده می شود، در حالی که سیفون جزئی از لوله کشی فاضلاب و تخلیه آن به مجرای فاضلاب است و وظیفه آن جلوگیری از نفوذ آلودگی هوای لوله های فاضلاب به فضای دستشویی است. با وجود تفاوت فلاش تانک و سیفون، هر کدام از این دو مورد مزایای خاص خود را دارند و نصب سیفون در سرویس بهداشتی ضروری می باشد در حالی که نصب فلاش تانک بسته به شرایط و نیازهای محیط و نیازهای شخصی می تواند متغیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *